دیسککتومی کمر نوعی جراحی برای رفع دیسک در قسمت پایین کمر است. در این جراحی از برش های کوچکتر (برش) نسبت به دیسککتومی باز کمر استفاده می شود.

ستون فقرات شما از زنجیره ای از استخوان ها به نام مهره تشکیل شده است. نخاع شما از ستون فقرات عبور می کند. استخوان ها از بند ناف در برابر آسیب محافظت می کنند. دیسک‌ها بین هر مهره قرار می‌گیرند تا بالشتک و حمایت کنند. اعصاب بزرگی به نام ریشه های عصبی از طناب نخاعی از طریق سوراخ های کوچکی در استخوان ها به نام فورامن هدایت می شوند. این ریشه های عصبی سیگنال هایی را به بدن ارسال و دریافت می کنند. سیگنال‌ها از طریق نخاع به مغز شما ارسال می‌شوند.

گاهی اوقات دیواره بیرونی یکی از این دیسک ها ممکن است با افزایش سن یا آسیب خشک و ضعیف شود. وقتی این اتفاق می افتد، قسمت نرم و داخلی دیسک بیرون می زند. به این حالت فتق یا برآمدگی دیسک گفته می شود. این دیسک برآمده می تواند بر روی نخاع فشار بیاورد و علائمی مانند درد، سوزن سوزن شدن یا ضعف در قسمتی از بدن اطراف ایجاد کند.

در طول دیسککتومی کم تهاجمی کمر، جراح ارتوپد بخشی از دیسک آسیب دیده را خارج می کند. این به کاهش فشار روی نخاع کمک می کند. جراح شما می تواند از روش های مختلفی برای این کار استفاده کند. با یک روش، جراح شما یک لوله کوچک را از طریق پوست پشت شما، بین مهره ها و داخل فضای دارای فتق دیسک قرار می دهد. سپس او ابزارهای کوچکی را از طریق لوله وارد می کند تا بخشی از دیسک را جدا کند. یا ممکن است از لیزر برای برداشتن بخشی از دیسک استفاده شود. برخلاف دیسککتومی باز کمر، جراح فقط یک برش بسیار کوچک روی پوست ایجاد می کند و هیچ استخوان یا عضله ای را بر نمی دارد.

چرا ممکن است به دیسککتومی کمر نیاز داشته باشم؟

اگر فتق دیسک در قسمت پایین کمر خود دارید که باعث ایجاد علائم می شود، ممکن است به این جراحی نیاز داشته باشید. علائم ممکن است شامل ضعف، درد یا سوزن سوزن شدن در ناحیه پشت و در یکی از پاهای شما باشد.

دیسککتومی کمر را نمی توان برای درمان همه موارد کمردرد استفاده کرد. و همه افراد مبتلا به فتق دیسک نیازی به دیسککتومی کمر ندارند. اگر درمان‌های دیگری را امتحان کرده‌اید، اما هنوز علائم شدیدی دارید، ممکن است پزشک شما جراحی را توصیه کند. درمان های دیگری که ابتدا باید امتحان کنید شامل فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی است.

خطرات دیسککتومی کمر چیست؟

هر جراحی خطراتی دارد. خطرات این جراحی عبارتند از:

• خونریزی بیش از حد
  • لخته شدن خون