کیفوز چیست؟

کیفوز یک گرد شدن مبالغه آمیز و جلو از پشت است. کیفوز مرتبط با سن اغلب به دلیل ضعف در استخوان های نخاعی است که باعث فشرده شدن یا ترک خوردن آنها می شود، رخ می دهد. انواع دیگر کیفوز ممکن است در نوزادان یا نوجوانان به دلیل ناهنجاری ستون فقرات یا گیرکردن استخوان های نخاعی در طول زمان ظاهر شود.

کیفوز خفیف مشکلات کمی ایجاد می کند. کیفوز شدید می تواند باعث درد و  مشکلات عدیده ای در فرد شود. درمان کیفوز بستگی به سن شما و علت و عوارض خمیدگی دارد.

کیفوز علاوه بر ایجاد کمردرد ، ممکن است باعث موارد زیر شود:

• مشکلات تنفسی. کیفوز شدید می تواند به ریه ها فشار وارد کند.
  • محدود شدن دامنه حرکات ستون فقرات که سبب بروز اختلال در عملکرد حرکتی فرد می شود و با ضعف عضلات پشت و مشکل در انجام فعالیت های روزمره فرد می شود.

علائم کیفوز چیست؟

کیفوز خفیف ممکن است علائم و نشانه های قابل توجهی ایجاد نکند. اما برخی از افراد علاوه بر خمیدگی غیرعادی ستون فقرات ، دچار کمردرد و سفتی نیز می شوند.

مهره ها که یک ستون فقرات سالم را تشکیل می دهند ، شبیه استوانه هایی است که روی یک ستون چیده شده اند. کیفوز زمانی اتفاق می افتد که مهره های بالای کمر به شکل گوه در می آیند.

دلایل کیفوز

شکستگی ها یا سایر آسیب های دیسک می تواند منجر به انحنای ستون فقرات شود. شکستگی های فشاری خفیف اغلب علائم یا علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند.

آسیب های دیسک در نتیجه افزایش سن . دیسک های نرم و دایره ای به عنوان بالشتک بین مهره های نخاعی عمل می کنند. با افزایش سن ، این دیسک ها خشک می شوند و کوچک می شوند ، که اغلب کیفوز را بدتر می کند.

پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان می تواند باعث انحنای ستون فقرات شود ، به خصوص اگر مهره های ضعیف منجر به شکستگی فشاری شوند. پوکی استخوان بیشتر در افراد سالمند و افرادی که به مدت طولانی از کورتیکواستروئیدها استفاده کرده اند شایع است.

بیماری شوئرمن. این بیماری که کیفوز شوئرمن نیز نامیده می شود ، معمولاً در طول جهش رشد که قبل از بلوغ رخ می دهد ، شروع می شود. پسرها بیشتر از دختران مبتلا می شوند.
ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات ، استخوان های ستون فقرات که قبل از تولد به درستی رشد نمی کنند می توانند منجر به بروز کیفوز شوند.

تومورهای ستون فقرات می تواند مهره ها را ضعیف کرده و آنها را بیشتر مستعد شکستگی های فشاری کند ، همانطور که شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز که برای درمان سرطان انجام می گیرند می توانند منجر به بروز کیفوز شوند.

درمان کیفوز نیز بسته به نوع و شدت کیفوز و همچنین نظر بهترین جراح کیفوز انجام می گیرد.

کیفوز چیست – درمان کیفوز – علائم کیفوز – دلایل کیفوز – بهترین درمان کیفوز چیست