روشهای جراحی کمر و ستون فقرات

خوشبختانه بیشتر دردهای ناحیه کمر بدون جراحی قابل درمان هستند و تنها درصد کمی از بیماران به جراحی نیاز دارند.

با این وجود، مواقعی وجود دارد که جراحی کمر یک گزینه مناسب یا ضروری برای درمان آسیب‌های اسکلتی عضلانی جدی یا فشرده‌سازی عصب است. یک جراح ستون فقرات می تواند به شما کمک کند پس از اطمینان از اینکه تمام گزینه های دیگر را به پایان رسانده اید، تصمیم بگیرید که آیا جراحی انتخاب مناسبی است یا خیر.

دلایلی که جراح ستون فقرات روشهای جراحی کمر را پیشنهاد می دهد عبارتند از :

  • فتق یا پارگی دیسک، که در آن یک یا چند دیسک که استخوان‌های ستون فقرات را محافظت می‌کنند، آسیب دیده‌اند.
  • تنگی نخاع، باریک شدن ستون فقرات که بر نخاع و اعصاب فشار وارد می کند.
  • اسپوندیلولیستزیس، که در آن یک یا چند استخوان در ستون فقرات از جای خود خارج می شوند
  • شکستگی های مهره ای ناشی از آسیب به استخوان های ستون فقرات یا پوکی استخوان
  • بیماری دژنراتیو دیسک یا آسیب دیسک های ستون فقرات با افزایش سن

در موارد نادر، کمردرد ناشی از تومور، عفونت یا مشکل ریشه عصبی به نام سندرم دم اسبی است. در این موارد، بهترین جراح ستون فقرات برای کاهش درد و جلوگیری از مشکلات بیشتر، جراحی را به سرعت توصیه می کند.

روشهای جراحی کمر و ستون فقرات

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی. از این روش ها برای ترمیم شکستگی های فشاری مهره های ناشی از پوکی استخوان استفاده می شود. هر دو روش شامل تزریق یک سیمان استخوانی چسب مانند است که استخوان را سفت و محکم می کند.

لامینکتومی ستون فقرات، رفع فشار ستون فقرات. این زمانی انجام می شود که تنگی کانال نخاعی باعث باریک شدن کانال نخاعی شود که منجر به درد، بی حسی یا ضعف می شود. جراح دیواره های استخوانی مهره ها و هر گونه خار استخوانی را با هدف باز کردن ستون فقرات برای برداشتن فشار روی اعصاب برمی دارد.

دیسککتومی این روش برای برداشتن دیسک زمانی که فتق کرده و به ریشه عصبی یا نخاع فشار می آورد استفاده می شود. لامینکتومی و دیسککتومی اغلب با هم انجام می شوند.
فورامینوتومی در این روش، جراح سوراخ استخوانی را که در آن ریشه عصبی از کانال نخاعی خارج می‌شود، بزرگ می‌کند تا از فشار بر روی عصب دیسک‌ها یا مفاصل ضخیم شده با افزایش سن جلوگیری کند.

نوکلئوپلاستی که رفع فشار دیسک پلاسما نیز نامیده می شود. این جراحی لیزری از انرژی فرکانس رادیویی برای درمان افراد مبتلا به کمردرد مرتبط با فتق خفیف دیسک استفاده می کند. جراح یک سوزن را وارد دیسک می کند. سپس یک دستگاه لیزر پلاسما به سوزن وارد می شود و نوک آن گرم می شود و میدانی ایجاد می کند که بافت را در دیسک تبخیر می کند و اندازه آن را کاهش می دهد و فشار روی اعصاب را کاهش می دهد.

همجوشی ستون فقرات. جراح دیسک ستون فقرات بین دو یا چند مهره را برمی‌دارد، سپس مهره‌های مجاور را با استفاده از پیوند استخوان یا دستگاه‌های فلزی که با پیچ محکم شده‌اند، جوش می‌دهد. همجوشی ستون فقرات ممکن است منجر به از دست دادن انعطاف پذیری در ستون فقرات شود و به یک دوره نقاهت طولانی نیاز دارد تا پیوندهای استخوان رشد کنند و مهره ها را به هم جوش دهند.

تعویض دیسک مصنوعی یکی از روشهای جراحی کمر است، این یک جایگزین برای همجوشی ستون فقرات برای درمان افرادی است که دیسک هایشان به شدت آسیب دیده است. این روش شامل برداشتن دیسک و جایگزینی آن با یک دیسک مصنوعی است که به بازیابی ارتفاع و حرکت بین مهره‌ها کمک می‌کند.

خطرات جراحی کمر چیست؟

روشهای جراحی کمر می تواند خطرات بیشتری نسبت به سایر انواع جراحی داشته باشد زیرا این عمل در نزدیکی سیستم عصبی انجام می شود. جدی ترین این خطرات شامل فلج و عفونت است.

حتی با یک جراحی موفقیت آمیز، زمان بهبودی و دوران نقاهت که باید بیمار تحت فیزیوتراپی منظم قرار بگیرد ، می تواند طولانی باشد. بسته به نوع جراحی و شرایط شما قبل از جراحی، بهبودی ممکن است ماه ها طول بکشد. و ممکن است مقداری انعطاف پذیری را برای همیشه از دست بدهید.

 

کلمات مرتبط :

بهترین جراح کمر – بهترین جراح اسکولیوز در کودکان – بهترین جراح ستون فقرات