ناهنجاری ستون فقرات یک راستا یا منحنی غیر طبیعی ستون مهره های استخوانی است. اسکولیوز و کیفوز بزرگسالان می تواند به دلیل ساییدگی دیسک ها و پارگی عضلات ، رباط ها و … مرتبط با افزایش سن یا عوارض جراحی های گذشته ایجاد شود.

بدشکلی ​​زمانی رخ می دهد که مفاصل فاست و دیسک ها به مرور زمان خراب می شوند و دیگر قادر به حمایت از وضعیت طبیعی ستون فقرات نیستند. درد ناشی از فشار مفاصل و فشار دادن اعصاب است، نه منحنی غیر طبیعی. درمان می تواند شامل داروها، فیزیوتراپی، تزریق یا جراحی باشد.

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات از ۲۴ استخوان متحرک به نام مهره است که توسط رباط ها به یکدیگر متصل می شوند. استخوان ها توسط دیسک هایی از هم جدا می شوند که به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و به ستون فقرات انعطاف پذیری می دهند. هر مهره دارای یک مجموعه سه مفصلی با یک دیسک بزرگ در جلو و دو مفصل در پشت است. این طراحی محکم و سه پایه، استخوان ها را به هم متصل و هم تراز نگه می دارد، یکی روی دیگری، در حالی که به ستون فقرات ما اجازه می دهد خم شود و بپیچد. وقتی از جلو به ستون فقرات نگاه کنید کاملاً صاف است، اما از پهلو دارای سه منحنی است. این انحنا ضربه ی پا را جذب می کند و سر ما را به طور طبیعی روی لگن و لگن قرار می دهد. در گردن یا در سطح گردن، ستون فقرات نرمال کمی به سمت داخل به سمت فک خم می شود که به آن لوردوزیس می گویند. ستون فقرات در سطح قفسه سینه (کیفوز) کمی به بیرون خم می شود و در سطح کمر یا پایین کمر دوباره به سمت داخل خم می شود (لوردوز).

انحراف و ناهنجاری ستون فقرات چیست؟

تراز و انحنای ستون فقرات را می توان به طرق مختلف تغییر داد. آنها می توانند در نتیجه نقص مادرزادی، رشد کودک، افزایش سن، آسیب یا جراحی قبلی ستون فقرات رخ دهند. شایع ترین نوع تغییر شکل ستون فقرات در بزرگسالان، اسکولیوز دژنراتیو است.

• اسکولیوز: اسکولیوز یک انحنای پهلو به پهلو ستون فقرات است که می تواند در بزرگسالان زمانی که مفاصل فاست و دیسک شروع به تحلیل رفتن می کند ایجاد شود. مفاصل فاست به ستون فقرات انعطاف‌پذیری می‌دهند و ما را قادر می‌سازند تا روی مبل بپیچیم، کشش پیدا کنیم یا بپیچیم. هنگامی که این مفاصل خراب می شوند، استخوان های ستون فقرات می توانند کج شده و شروع به جابجایی به یک طرف کنند.
  • کیفوز: کیفوز یک گرد شدن غیرطبیعی رو به جلو (بیش از ۵۰ درجه انحنا) ستون فقرات است. در قسمت فوقانی کمر، کیفوز معمولاً به دلیل شکستگی های فشاری ناشی از پوکی استخوان است. همچنین می تواند در قسمت تحتانی ستون فقرات رخ دهد. این کارکرد را محدود می کند و منجر به شکایت رایج در میان افراد مسن می شود: “من نمی توانم صاف بایستم.” یکی دیگر از سناریوهای رایج، بیماری است که قبلا یک یا چند عمل جراحی ستون فقرات داشته است. این بیماران می توانند به آنچه “سندرم پشت صاف” گفته می شود، مبتلا شوند، به این معنی که آنها مقداری از لوردوز طبیعی (انحنای به سمت داخل) پایین ستون فقرات خود را از دست داده اند. بیماری که قبلا فیوژن کمری داشته است ممکن است دچار کیفوز اتصالی شود. در این شرایط، ستون فقرات درست بالای فیوژن ضعیف شده و باعث خم شدن وضعیت بدن بیمار به جلو می شود.
  • لوردوز: لوردوزیس، وضعیتی است که در آن ستون فقرات به طور قابل توجهی در قسمت پایین کمر به سمت داخل خم می شود و ظاهری متمایل به عقب ایجاد می کند.
    باعث تغییر شکل ستون فقرات می شود

با افزایش سن، استخوان های شما دچار تغییرات تخریبی می شوند که بخشی از روند طبیعی پیری است. هنگامی که مفاصل بدتر می شوند، آرتریت ایجاد می شود و ستون فقرات می تواند به طرفین جابجا شود. شرایط دیگری که ممکن است باعث دژنراسیون شود عبارتند از:

• آرتریت ناشی از دیسک‌های دژنراتیو و سندرم مفصل فاست که منجر به از بین رفتن تراز نرمال مهره‌ها می‌شود.
  • پوکی استخوان (از دست دادن توده استخوانی) و شکستگی های فشاری مهره ها.
  • جراحی قبلی ستون فقرات گذشت زمان پس از جراحی ستون فقرات یکی از دلایل اصلی تغییر شکل ستون فقرات است.
  • پیری مفاصل، همراه با شکستگی در سطحی بالاتر از همجوشی قبلی نیز می تواند باعث تغییر شکل قابل توجهی شود. به سادگی برداشتن مواد از ستون فقرات می تواند باعث ایجاد مشکل در جاده شود. ممکن است درد را در کوتاه مدت کاهش دهد یا از بین ببرد، اما به دلیل بی ثباتی ستون فقرات، علائم می تواند بعداً عود کند.

علائم تغییر شکل ستون فقرات

اسکولیوز یکی از انواع شایع ناهنجاری ستون فقرات است و در طیفی از خفیف تا متوسط ​​تا شدید قرار می گیرد. علائم شامل درد یا سفتی در قسمت میانی به پایین کمر و بی حسی یا ضعف در پاها یا پاها است. همه بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز دژنراتیو درد را تجربه نمی کنند. هنگامی که درد رخ می دهد، عصب فشرده به طور معمول علت است، نه انحنا. در موارد شدیدتر، اسکولیوز می‌تواند باعث درد تیراندازی در ساق پا (سیاتیک)، ناتوانی در ایستادن مستقیم و ناتوانی در راه رفتن بیش از مسافت کوتاه شود. علائم اسکولیوز شدید و پیشرونده مشابه علائم تنگی است، اما با عدم تعادل ستون فقرات قابل مشاهده است. این عدم تعادل می تواند منجر به فشار روی باسن و زانو، ناتوانی در راه رفتن در یک خط مستقیم و زمین خوردن شود. بیماران مبتلا به کیفوز توانایی خود را برای صاف ایستادن از دست داده اند. در حالت ایستاده خم شده، ممکن است به سرعت خسته شوند و در صحبت کردن با دیگران یا حفظ تماس چشمی مشکل داشته باشند. همچنین ممکن است در صاف دراز کشیدن مشکل داشته باشند.

بهترین جراح اسکولیوز – جراحی اسکولیوز در کودکان – بهترین جراح انحراف ستون فقرات در تهران