شکستگی فشاری مهره ها (VCF) زمانی اتفاق می افتد که بلوک استخوانی یا بدن مهره در ستون فقرات فرو می ریزد، که می تواند منجر به درد شدید، تغییر شکل و کاهش قد شود. این شکستگی ها بیشتر در ستون فقرات قفسه سینه (قسمت میانی ستون فقرات) به خصوص در قسمت تحتانی رخ می دهد.

دلایل شکستگی فشاری مهره ها

در افراد مبتلا به پوکی استخوان شدید (استخوان‌های ضعیف و شکننده)، VCF ممکن است در اثر فعالیت‌های ساده روزانه مانند بیرون رفتن از حمام، عطسه کردن شدید یا بلند کردن یک شی سبک ایجاد شود. در افراد مبتلا به پوکی استخوان متوسط، معمولاً به افزایش نیرو یا ضربه، مانند زمین خوردن یا تلاش برای بلند کردن یک جسم سنگین برای ایجاد VCF نیاز است. VCF شایع ترین شکستگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان است که سالانه حدود ۷۵۰۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

با افزایش سن افراد، وقوع این وضعیت به طور پیوسته افزایش می یابد، و تخمین زده می شود که ۴۰ درصد از زنان ۸۰ ساله و بالاتر تحت تأثیر قرار می گیرند. اگرچه در زنان بسیار شایع تر است، اما VCF ها همچنین یک نگرانی عمده برای سلامت مردان مسن نیز هستند.

افرادی که یک بار VCF پوکی استخوان داشته اند، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به VCF دوم هستند. گاهی اوقات، یک VCF می تواند با علائم جزئی یا بدون علامت وجود داشته باشد، اما خطر بروز VCF های اضافی همچنان وجود دارد.

افرادی که ستون فقرات سالم دارند معمولاً از طریق تروماهای شدید مانند تصادف اتومبیل، آسیب ورزشی یا سقوط شدید دچار شکستگی فشاری مهره ها می شوند.

تومورهای متاستاتیک باید به عنوان علت در بیماران کمتر از ۵۵ سال بدون سابقه تروما یا فقط حداقل تروما در نظر گرفته شود. استخوان های ستون فقرات محل رایجی برای انتشار بسیاری از انواع سرطان ها هستند. سرطان ممکن است باعث تخریب بخشی از مهره شود و استخوان را تا زمانی که فرو بریزد ضعیف کند.

علائم شکستگی فشاری مهره ها

علائم بالینی ممکن است شامل هر یک از موارد زیر باشد، به تنهایی یا ترکیبی:

• شروع ناگهانی کمردرد
  • افزایش شدت درد هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • کاهش شدت درد هنگام دراز کشیدن به پشت
  • تحرک محدود ستون فقرات
  • کاهش قد
  • بدشکلی و ناتوانی

شما باید برای ارزیابی کمردرد به پزشک مراجعه کنید اگر:

• شما بزرگتر از ۶۵ سال یا کمتر از ۱۲ سال سن دارید
  • درد شما در حالت استراحت و در زمان فعال بودن یکسان است
  • کاهش وزن ناخواسته دارید
  • سرطان دارید یا داشته اید

تشخیص شکستگی فشاری مهره ها

در حالی که تشخیص معمولاً از طریق شرح حال و معاینه فیزیکی انجام می شود، اشعه ایکس ساده، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند به تأیید تشخیص، پیش بینی پیش آگهی و تعیین بهترین گزینه درمانی برای بیمار کمک کند.

درمان شکستگی فشاری مهره ها

درمان های غیر جراحی

به نظر می رسد درد ثانویه به شکستگی حاد مهره تا حدی ناشی از بی ثباتی مهره ها (جوش نیفتاده یا آهسته تشکیل پیوند) در محل شکستگی باشد. دردهای مربوط به VCF که به طور طبیعی بهبود می یابند می توانند تا سه ماه ادامه داشته باشند. با این حال، درد معمولاً در عرض چند روز یا چند هفته به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به طور سنتی، افراد مبتلا به درد شدید ناشی از VCF با کاهش فعالیت‌هایی غیر از مواردی که شامل مراقبت از خود، داروها، ارتز یا جراحی تهاجمی ستون فقرات هستند، اغلب با اثربخشی محدود، درمان می‌شوند. از عدم تحرک طولانی مدت باید اجتناب شود.

داروهای مسکن بدون نسخه اغلب در تسکین درد موثر هستند. معمولاً هم استامینوفن و هم داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) توصیه می شود. شل کننده های عضلانی و داروهایی برای دردهای عصبی/استخوانی اغلب تجویز می شوند. برای درد حاد باید از مواد افیونی فقط برای مدت زمان بسیار کوتاه (۱-۲ هفته) استفاده کرد.

بریس پشت می تواند حمایت خارجی را برای محدود کردن حرکت مهره های شکسته فراهم کند، مشابه حمایتی که گچ بر روی شکستگی پا ایجاد می کند. سبک سفت و محکم بریس پشتی، حرکات مربوط به ستون فقرات را تا حد زیادی محدود می کند، که ممکن است به کاهش درد کمک کند.

در حالی که درمان فوری برای کمک به درد و خطرات شکستگی ضروری است، پیشگیری از شکستگی های بعدی بسیار مهم است.

جراحی

هنگامی که گزینه‌های درمانی محافظه‌کارانه ناکارآمد هستند، دو روش کم تهاجمی به نام‌های ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی ممکن است به عنوان گزینه‌های درمانی در نظر گرفته شوند.

شکستگی فشاری مهره ها – بهترین جراح ستون فقرات در تهران – درمان شکستگی مهره های ستون فقرات