درمان ناهنجاری ستون فقرات از خفیف تا متوسط در بزرگسالان بر اساس شدت علائم تعیین می شود، نه اندازه منحنی. با یک دوره آزمایشی مدیریت درد، فیزیوتراپی و گزینه های غیر جراحی شروع می شود.

اگر درد ناشی از التهاب مفاصل فاست باشد، درمان شامل درمان مفصل فاست است. اگر خمیدگی خفیف باشد، تغییر شکل درمان نمی شود. اگر انحنا شدید باشد، ممکن است جراحی پیچیده ستون فقرات توسط جراح ستون فقرات توصیه شود. بدون وجود علائم قرمز جدی مانند اختلالات عصبی، مراقبت های محافظه کارانه برای ۳ تا ۶ ماه قبل از در نظر گرفتن جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان ناهنجاری ستون فقرات

خودمراقبتی

استفاده از وضعیت صحیح و در یک راستا نگه داشتن ستون فقرات مهمترین کارهایی است که می توانید برای کمر خود انجام دهید. قسمت تحتانی کمر (منحنی کمر) بیشتر وزن شما را تحمل می کند، بنابراین تنظیم صحیح این بخش می تواند از آسیب به مهره ها و دیسک های شما جلوگیری کند. ممکن است لازم باشد عادات روزانه ایستادن، نشستن و خواب خود را اصلاح کنید. همچنین ممکن است لازم باشد روش های مناسب برای بلند کردن و خم شدن را بیاموزید. اگر سیگار می‌کشید یا اضافه وزن دارید، ممکن است بتوانید علائم خود را با ترک سیگار و/یا دستیابی به وزن مناسب متناسب با بدن خود کاهش دهید.

تراکم استخوان

از آنجایی که تراکم خوب استخوان خطر شکستگی را در بزرگسالان مسن کاهش می دهد، ممکن است از شما خواسته شود که برای تعیین استحکام استخوان های خود اسکن تراکم استخوان انجام دهید. اگر پوکی استخوان تشخیص داده شود، خطر شکستگی ستون فقرات شما افزایش می یابد زیرا استخوان های شما ضعیف شده و شکننده تر شده اند. پزشک شما ممکن است دارویی تجویز کند که از دست دادن استخوان را کند می کند.

فیزیوتراپی

ورزش و تمرینات تقویتی عناصر کلیدی درمان شما هستند و باید بخشی از تناسب اندام مادام العمر شما شوند. فیزیوتراپیست ها می توانند تکنیک های صحیح بلند کردن و راه رفتن را به شما آموزش دهند و برای تقویت عضلات پشت، پا و شکم با شما همکاری خواهند کرد. آنها همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات و پاها تشویق می کنند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید و حتماً به فیزیوتراپیست متخصص در توانبخشی ستون فقرات مراجعه کنید.

داروهای بدون نسخه و نسخه می توانند به شما در مقابله با کمردرد کمک کنند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده می‌شوند.
مسکن ها مانند استامینوفن (تیلنول) می توانند درد را تسکین دهند اما اثرات ضد التهابی NSAID ها را ندارند. استفاده طولانی مدت از مسکن ها و NSAID ها ممکن است باعث زخم معده و همچنین مشکلات کلیوی و کبدی شود.
تزریق استروئید اپیدورال (ESI): این روش کم تهاجمی شامل تزریق کورتیکواستروئید و یک ماده بی حس کننده ضد درد به فضای اپیدورال ستون فقرات برای کاهش تورم اعصاب نخاعی است. بسیاری از بیماران پس از ESI کمی تسکین می یابند، اگرچه نتایج معمولا موقتی هستند. اگر تزریق مفید باشد، می توان آنها را تکرار کرد.
تزریق فاست: این روش کم تهاجمی شامل تزریق کورتیکواستروئید و یک داروی بی‌حس‌کننده به مفصل فاست دردناک است.

بریس

استفاده از بریس اغلب برای اسکولیوز دوران کودکی استفاده می شود، اما ستون فقرات بزرگسالان را صاف نمی کند. بریس ممکن است در کوتاه مدت به کاهش درد کمک کند، اما همچنین به عضلات اجازه می دهد ضعیف تر شوند و در نهایت منجر به کمردرد بیشتر شود.

جراحی برای درمان ناهنجاری ستون فقرات

گزینه های جراحی بسته به شدت علائم، تعداد سطوح تحت تأثیر و نوع تغییر شکل متفاوت است. ترکیبی از تکنیک های مختلف فیوژن و ابزار دقیق برای درمان شرایط خاص بیمار استفاده می شود.

رفع فشار: اگر اسکولیوز خفیف باشد و باعث گرفتگی عصب در یک سطح شود، فقط آن سطح با لامینکتومی درمان می شود.

فیوژن: بیماری که از تنگی روزنه و اسکولیوز رنج می برد، معمولاً برای بازگرداندن ارتفاع دیسک زمانی که مهره روی یک عصب فرو می ریزد، نیاز به فیوژن دارد. فیوژن مهره ها را نسبت به یکدیگر مربع می کند و تراز مناسب را باز می گرداند. این شامل اتصال دو مهره با پیوند استخوان است که با سخت افزاری که می تواند شامل صفحات، میله ها، قلاب ها، پیچ های ساقه یا قفس باشد، به هم متصل می شود. هدف پیوند استخوان اتصال مهره های بالا و پایین برای تشکیل یک تکه استخوان جامد است. ایجاد یک همجوشی جامد ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد.

فیوژن کم تهاجمی: عمل فیوژن بین بدنی جانبی کمر (LLIF) یک گزینه برای برخی از بیماران مبتلا به اسکولیوز است. جراح از طریق یک برش لوله در کمر عمل می کند و از برش عضلات پشت خودداری می کند.

بازسازی ستون فقرات: بدشکلی های پیچیده و کیفوز اغلب نیاز به برش استخوان (استئوتومی) و تثبیت با میله ها و پیچ های بلند در عمل های مرحله ای دارند.

بهترین جراح ستون فقرات – بهترین جراح اسکولیوز در تهران – جراح ستون فقرات کودکان در تهران