ناهنجاریهای ستون فقرات

ستون فقرات از قسمتی ظریف از مهره ها و دیسک ها تشکیل شده است که از جلو مستقیم و از پهلو خمیده به نظر می رسند تا بدن را صاف نگه دارند و سر را در سطح قرار دهند. انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، مانند اسکولیوز یا کیفوز، به عنوان دفورمیتی ستون فقرات شناخته می شود. این می تواند بر توانایی ستون فقرات شما برای انجام کار تأثیر بگذارد و منجر به درد، مشکلات عصبی و چالش های حرکتی شود. ناهنجاری های ستون فقرات می تواند به دلایل مختلفی از جمله نقص مادرزادی، پیری و انحطاط، تا تروما رخ دهد.

هنگامی که ستون فقرات ضعیف یا بد شکل می شود، بقیه بدن واکنش نشان می دهد. عضلات فشار می‌آورند، ریه‌ها سخت‌تر پمپ می‌کنند و عملکردهای ساده (مانند راه رفتن) دشوار می‌شوند.

ناهنجاری های ستون فقرات چیست؟

تمام ناهنجاری های ستون فقرات شامل مشکلات انحنا یا چرخش ستون فقرات است. ناهنجاری های رایج ستون فقرات بزرگسالان عبارتند از اسکولیوز، کیفوز و لوردوز.

کیفوز شامل انحنای قسمت بالایی پشت به جلو است. این وضعیت می تواند شکل قوز ایجاد کند.

لوردوز به نام swayback نیز شناخته می شود. این ناهنجاری در قسمت تحتانی کمر است که در آن به جای انحنا به سمت بیرون به سمت داخل خم می شود.

اسکولیوز یک ناهنجاری پیشانی است که در آن ستون فقرات، وقتی مستقیم روی آن دیده می‌شود، به سمت چپ یا راست خم می‌شود. این انحنای معمولاً همزمان با توقف رشد اسکلت به پایان می رسد، اما در بزرگسالی، منحنی همچنان می تواند کمی پیشرفت کند، اغلب در نتیجه انحطاط دیسک.

علائم تغییر شکل ستون فقرات چیست؟

علائم بسته به نوع ناهنجاریهای ستون فقرات متفاوت است. آنها ممکن است به شکل زیر باشند:

درد برای اسکولیوز، این درد ممکن است در قسمت فوقانی ستون فقرات و دنده ها ایجاد شود.

احساس عدم تعادل یا مشکل در راه رفتن یا ایستادن. هنگامی که ستون فقرات در راستای درستی قرار ندارد، بدن و سر نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

منحنی قابل مشاهده (خمیده). به ویژه در کیفوز، انحنای بیرونی در قسمت فوقانی پشت ممکن است قابل توجه باشد. در اسکولیوز، یک تیغه شانه یا لگن ممکن است بالاتر از دیگری به نظر برسد.

بدون علائم برای برخی از بیماران با ناهنجاری های خفیف، منحنی ها ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند.

هنگامی که این ناهنجاری‌های ستون فقرات منجر به درد می‌شوند یا بر توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر می‌گذارند، یا اگر باعث اختلال در عملکرد نخاع/ریشه‌های عصبی شوند، ممکن است نیاز به درمان (جراحی و/یا غیرجراحی) باشد.

درمان ناهنجاری های ستون فقرات چیست؟

برای درمان ناهنجاری‌های ستون فقرات، ما به دنبال تسکین درد، کاهش فشارهای روی ستون فقرات، جلوگیری از زوال ساختارهای ستون فقرات مانند دیسک‌ها و مهره‌ها، تسهیل تنفس در صورت آسیب دیدن ریه‌ها و کاهش ظاهر بدشکلی هستیم.

هنگامی که جراح ستون فقرات بهترین رویکرد را تعیین می کنند، ثابت یا ناپایدار بودن تغییر شکل ستون فقرات را در نظر می گیرند. اگر تغییر شکل پیشرفت نکرده باشد و علائم مشکلی برای بیمار نباشد، ممکن است نیازی به مداخله نباشد. در این موارد، جراح ستون فقرات منحنی را زیر نظر گرفته و در صورت لزوم درمان خواهند کرد. همچنین چندین روش فیزیوتراپی برای درمان ناهنجاری های ستون فقرات با کمک به جهت دهی مجدد ستون فقرات و کاهش سرعت پیشرفت انحنا وجود دارد.

چه زمانی جراحی ستون فقرات ضروری است؟

جراحی در صورتی انجام می شود که منحنی به طور علامتی اندام های شما را فشرده می کند یا اگر انحنا به پیشرفت خود ادامه می دهد یا اگر درد شدید شده و به مراقبت های پزشکی و محافظه کارانه پاسخ نمی دهد. جراحی ستون فقرات شامل تحرک و صاف کردن ستون فقرات و سپس قرار دادن ابزار دقیق با فیوژن ستون فقرات به منظور نگه داشتن ستون فقرات در موقعیت جدید و جلوگیری از پیشرفت بیشتر منحنی است.

جراح ستون فقرات از ترکیبی از پیچ‌ها و میله‌ها و استخوان‌ها (که از قسمت دیگری از بدن گرفته می‌شوند) برای تشویق رشد استخوان‌های جدید در موقعیت‌های بهتر استفاده می‌کنند.

ناهنجاریهای ستون فقرات – بهترین جراح ستون فقرات – بهترین جراح اسکولیوز – بهترین جراح کیفوز